چراهای زناشویی

زناشویی و چراهای زناشویی

چراهای زناشویی

زناشویی و چراهای زناشویی

روابط جنسی خارج از روابط زناشویی

روابط جنسی خارج از روابط زناشویی، شامل خیانت جسمی، عاطفی و روانی زن یا شوهر است. این اصطلاح برای رابطه ای نامشروع بین ۲ نفر به کار می رود که هر کدام با شخص دیگری پیوند و تعهد زناشویی بسته اند...

این نوع روابط معمولا به تخریب شدید ازدواج منجر می شود و طلاق را به وجود می آورد. با نگاهی به تاریخچه این قبیل رفتارها در جوامع متعدد ملاحظه می کنیم، این قبیل رفتارها چنانچه از طرف مرد باشد، معمولا با مشکلی مواجه نمی شود، اما اگر از طرف زن رخ دهد، عموما محکوم خواهد شد. اما امروزه به دلیل تغییر ماهیت روابط زناشویی و تعریف متفاوت وظایف زناشویی، این قبیل رفتارها از هر طرف که باشد، مورد انتقاد قرار می گیرد و پیامدهای جبران ناپذیر بعدی را به دنبال خواهد داشت.

زوجی که ممکن است درگیر این مساله شود، عموما به دلیل وجود یک نیاز (عاطفی، جسمانی و روانی) به این مساله می پردازد نیازی که عمدتا از طریق رابطه فعلی برآورده نشده است. وجود این مساله زمانی خیلی بیشتر می شود که تحت فشارهای شدیدی نظیر مشکلات عاطفی، روانی یا مالی باشند. وجود روابط خارج از رابطه زناشویی ممکن است صرفا به یک نوع رابطه دوستی معمولی ختم یا در موارد عمیق تر شامل روابط فیزیکی شود. نتایج مطالعه ها نشان داده که درگیر شدن در روابط خارج از خانواده زندگی زناشویی را در معرض خطر جدایی قرار می دهد.  

وجود هر نوع رابطه جسمی یا عاطفی خارج از تعهدات زناشویی ممکن است فرد را درگیر این نوع روابط کند و باعث شود زوج ها تعهدات زناشویی را کنار گذاشته و درگیر تعهدات خارج از رابطه زناشویی شوند. این نوع رابطه می تواند به صورت تماس تلفنی، اینترنتی (چت، ارسال ایمیل) یا در نهایت روابط عمیق تر عاطفی و جنسی رخ دهد. رابطه خارج از روابط زناشویی می تواند آسیبی جدی به اعتماد و اطمینان همسران نسبت به یکدیگر وارد کند. اعتمادی که می تواند پیش بینی کننده روابط پایداری بین زوج ها باشد، از طریق برقراری اولین روابط خارج از تعهدات زناشویی، به راحتی از بین می رود و روابط را به چالش می کشد.

باید همیشه این مساله را به خاطر داشت وقتی که پیمان تعهد بسته می شود به این معناست که زوج ها به یکدیگر قول خواهند داد که به نیازهای جسمی، روانی و عاطفی یکدیگر توجه کنند به یکدیگر در این زمینه خیانت نکنند. وجود یک رابطه جسمی خارج از تعهدات زناشویی، نشان دهنده فقدان تعهدات عاطفی و روانی حین فعالیت جنسی بین زن و مرد است. وجود این قبیل روابط ممکن است نشان دهنده روابط عاطفی، روانی و جسمی آسیب دیده بین زوج ها باشد. به علاوه ممکن است نشان دهنده فقدان اعتمادبه نفس لازم، عدم آگاهی آنها از تعهدات و انتظارات زناشویی یکدیگر باشد. زوج هایی که با چنین مساله ای درگیر هستند، عموما علایمی مانند احساس بی ارزشی، اضطراب، افسردگی و خشم را بروز خواهند داد. آنها ممکن است هرگز این نوع خیانت را فراموش نکنند.

روی آوردن به روابط خارج از تعهدات زناشویی معمولا زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در رابطه زوج ها وجود دارد (عاطفی، روانی، جنسی، مالی و...) و برای فرار از این مساله یکی از طرفین یا هر دو به برقراری این روابط بپردازند. این مساله ممکن است در ابتدا و به شکل موقت، تسکین بخش باشد اما در نهایت به شکل گیری مشکلات عمده تری در روابط منجر می شود به غیر از مشکلات ارتباطی یا تبعات اجتماعی نظیر طلاق، مشکلات متعددی نیز برای فرد درگیر به وجود خواهدآمد؛ احساس اضطراب، احساس گناه و عذاب وجدان و در مواردی که روابط عاطفی عمیق وجود دارد، افسردگی یا حتی مشکلاتی در ارتباط با سلامت جنسی برای فرد بخشی از این مواردند بنابراین قبل از اینکه درگیر چنین روابطی شوید، بهتر است ابتدا با یک روان پزشک یا روان شناس صحبت کنید و روابط خود را مورد بازنگری قرار دهید.

   دکتر غلامحسین قائدی

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.